Pocketäpple

30 december, 2011

I brist på ugn och bakmöjligheter pysslar jag. Äpplen gjorda av gamla pocketböcker är det senaste projektet och jisses vad fina de blir! Det är flera som varit nyfikna på hur de görs så här kommer en beskrivning!

Du behöver:
– en pocketbok
– en bit kartong
– en kvist, så rak som möjligt, ca 10 cm
– pennkniv eller skalpell
– flytande färgat tusch och pensel (helst med syntetborst)
– starkt lim (jag använde Kalssons klister)
– klämmor

Ta en pocketbok, en välläst är enklast; då har den hunnit bli mjuk i pärmen. Ta bort omslaget och så mycket papper från ryggen som möjligt. Jag gjorde två äpplen av en bok på ca 350 sidor; ca 200 till det stora äpplet och 150 till det lilla. Dela boken försiktigt i limningen.

Mjuka upp ryggen genom att böja boken, några sidor i taget. Gör detta så noga du kan, det lönar sig sen då det underlättar limningen.

Rita en mall av hur du vill äpplet ska se ut och klipp ut en mall av kartong. Mallen ska vara platt längst nere så äpplet har en botten att stå på. Se till att den raka linjenverkligen är rak (dvs använd linjal) och att den är i 90-gradig vinkel mot botten, annars blir äpplet snett.

 

Lägg mallen på pocketen och börja skära. Det är pillrigt i början men efter ett tag får man in snitsen. Var noga med att trycka in mallen så långt in mot ryggen som det går. Ta efterhand bort de överflödiga sidorna, dvs det som inte är en del av själva äpplet.

Måla sedan längs med kanten av äpplet. Jag använde flytande tusch och en syntetpensel (som min konstnärlige make menar inte suger upp lika mycket färg som en av djurhår och därmed inte överblöter pappret). Jag var noga med att försöka få färg på alla sidornas kanter, men ta inte för mycket färg på penseln för då blöder det för långt in på sidorna. Lite färg men ofta funkar bäst.

Bläddra försiktigt igenom boken så inga sidor fastnat i varandra. Låt torka.

Limningen lyckades jag inte ta några bilder på då jag hade händerna fulla. Jag la en sträng klister på ryggen av boken och la dit en kvist och lät ca 4 cm av den sticka upp. Klistra sedan fast den första och sista sidan i varandra, så bildas äppelformen. Var noga med limningen och försök mönsterpassa så gott det bara går. Fäst med klämmor och låt torka ordentligt.

Ta bort klämmorna. Forma till äpplet genom att bläddra igenom äpplet.  Är den väldigt ojämn så hjälper det att dra med nageln längst inne på varannan, var tredje sida. Klart!

9 svar to “Pocketäpple”

  1. Mikaela said

    äpplet blev ju urfint!!!

  2. Vilket fantastiskt pyssel. Detta MÅSTE jag prova på någon gång. Har en hel del lästa pocket som bara dräller. Hur fina som helst och relativt lätt att göra. Tack för inspirationen!

  3. Vilket roligt pyssel, fint blev det också!

  4. […] konstgrepp! Fler kommer de närmsta dagarna. Jag lägger min röst på Star Trek-klänningen, äpplen av pocketböcker, det broderade bröllopsfotot och cupcake-nåldynan. Om du klickar på länkarna kan du kika på […]

  5. […] konstgrepp utlyste i förra veckan en skapartävling och jag är med i den med mina pocketäpplen! […]

  6. josefine said

    Så himla fina äpplen! Detta ska göras, jag kan inte vänta! Har redan sett ut två pocketböcker som ska bli äpplifierade 🙂

Kommentera

